Κυριακή, 30 Μαΐου 2010


Νοσταλγία; Άμπα...
μιά κάποια φευγαλέα όμως, στιγμές-στιγμές, ξυπνάει...


Η ώρα είναι 19:30 και στις 20:00 θ΄αρχίσει το έργο.  Καλοκαίρι. Δε λέω πότε (γιατί;). Με φίλες και φίλους, 6-7  όλοι μαζί. Στις πάνινες πολυθρόνες του θερινού κινηματογράφου. Η δροσούλα της νύχτας έχει αρχίσει. Έκανε δροσούλα τα βραδάκια του καλοκαιριού. Απίστευτο κι όμως αληθινό.

Μπιράλ,
φυστίκια,
πασατέμπος,
καραμέλες,
τσίχλες,
σοκολάτεεες...

Στη πλατεία Κυψέλης, στην Αθήνα. Το κεφάλι άδειο. Μόνο τα τερτίπια και τα χαχανητά των κοριτσιών. Πιστεύουμε, άλλωστε. Μιά καινούρια ζωή που ξεκινάει. Δε διακρίνεται πολύ καθαρά αλλά, τι στο διάολο, καλά θα πάνε όλα. Άλλωστε, οι μυρωδιές απ΄το γιασεμί ολογυρα, για να μη πούμε για τα κύματα των μυρωδιών του νέου κοριτσιού δίπλα...

Καθείστε λοιπόν, πάρτε αναπαυτική στάση και απολαύστε κομάτια από μιά ταινία περασμένη, πολύ περασμένη, "αρχαία", όπως λένε σήμερα...






Τετάρτη, 26 Μαΐου 2010

όταν χρησιμοποιώ τις λέξεις
παρακμή και μιζέρια
στο ρεμπέτικο,
κάτι τέτοια εννοώ...


Οι λέξεις μου σώθηκαν...


Tώρα, αυτό το φουκαριάρικο εξάμβλωμα δεν έχει καμιά θέση σ΄αυτό το blog. Το βάζω μονάχα για τα κύματα αηδίας που εκπέμπει. Όχι όμως μόνο γι αυτό, αλλά και για το περιεχόμενο των στίχων του. Υποτίθεται πως οι συμβουλάτορες έκριναν, ως χάνοι, (πιστεύοντας, όπως πίστευε και η επίσημη "πολιτική"  ότι όλοι οι άλλοι είναι χάνοι), ότι οι στίχοι αυτού του"τραγουδιού" είναι ένας ψυχολογικός αναβατήρας για την πληγωμένη (η κακομοίρα που δεν ήξερε τίποτα και είναι μόνο θύμα...) εθνική συνείδηση. Και όχι μόνο αυτό αλλά, οι συμβουλάτορες σίγουρα πιστεύουν πως "οι ξένοι"που λατρεύουν την Ελλάδα και τα ούλα της, θα δουν θετικά ένα τέτοιο στιχουργικό περιεχόμενο και το "τραγούδι" θα πάρει περισσότερα points.

H αφέλεια.
Υπάρχουν τρία σκέλη στο πρόβλημα. 
Το ένα, που το αναμασάμε επί δεκαετίας είναι, "πόσο ηλίθιους μας θεωρούν;"
To δεύτερο, "είναι ηλίθιοι αυτοί που μας θεωρούνε ηλίθιους!"
και το τρίτο, "μήπως όμως γίναμε άπαντες πλέον ηλίθιοι;"

Κι όταν μάλιστα έχει κανείς δει πριν χρόνια πολλά, πράγματα σα τα δυό παρακάτω video, τι να πεις για κάποιον Αλκαίο και τους φίλους του που δήθεν χορεύουν για ένα "τραγούδι" που προσπαθεί φτηνιάρικα να αντιγράψει εκείνο το άλλο της Παπαρρίζου που, ας πούμε, είχε και κάποια ζωή μέσα του...












Τρίτη, 25 Μαΐου 2010

Άντε ρε μόρτη, Πειραιώτη - Κάντε ντου!!!


 Σκοπεύω να κάνω κάτι περίεργο και κάπως "τραβηγμένο απ΄τα μαλλιά". Θα πάρω τους στίχους ενός τραγουδιού που γράφτηκε το 1931, απ΄το τραγούδι του Μ. Σκουλούδη "Άντε, ρε μόρτη, Πειραιώτη" και θα τους "αντιπαραβάλλω" με τους στίχους ενός τραγουδιού σημερινού, που έχει τίτλο "Κάντε ντου".
Θεωρώντας πως τα Μικρασιάτικα+ρεμπέτικα της δεκαετίας του ΄30 ήταν, κατά κανόνα, τραγούδια της νεότητας, γράφονταν γιά νέους/ες, περίγραφαν νέους/ες, θα συγκρίνω το επιλεγμένο τραγούδι με ένα αντίστοιχο του σημερινού νεανικού "περιθωρίου".


Εδώ μπορείτε ν΄ακούσετε τα δυό τραγούδια:





Αν πληκτρολογήσετε στο YouTube τη λέξη Υποχθόνιος και μετά δείτε το video : Αρδας 2007 Υποχθόνιος Live Part 1, θα εισπράξετε μιά πολύ πιό ολοκληρωμένη γεύση. Δυστυχώς, δε κατάφερα να το κατεβάσω εδώ.

Οι στίχοι των δυό επιλεγμένων τραγουδιών είναι οι παρακάτω:

Άντε, ρε μόρτη, Πειραιώτη (1931;) (Μιχάλη Σκουλούδη) τραγούδι : Δημ. Αραπάκης

Άντε, ρε μόρτη, ρε Πειραιώτη,
με τ΄άσπρο ζουναράκι σου και με τον κόφτη,
μ΄αυτή την τόση τη λεβεντιά σου
ποτέ δε λείπει γκόμενα από κοντά σου.

Όλο ουζάκια στα κουτουκάκια
και τσάρκα ύστερα σ΄όλα τα στεναδάκια
κι όποια ΄παντήσεις και την τσατίσεις, δε σου γλυτώνει, μάγκα, θα την ξεμυαλίσεις.

Όλο με φέρσιμο γκιουλέκικο
χορεύεις, βλάμη, το ζεϊμπέκικο και γιά να σβήσεις το μεράκι σου
τραβάς τον κόφτη από το ζουναράκι σου.

Χόρεψε λιγάκι, ρε Περαιωτάκι,
ένα χαβαδάκι μερακλίδικο,
τώρα θα σου παίξει και το σαντουράκι
ένα ζεϊμπεκάκι σεβνταλίδικο.
Γειά χαρά σου, βρε λεβέντη,
γειά σου ρε ντερβίση μου,
χορός, μεθύσι, γκόμενες και ζάρι,
έτσι θα περνούν τη ζήση μου.

(Όταν μεθάω ποτήρια σπάω
και άνθρωπο ποτέ μου δε παραξηγάω,
όποιος τον κάλο θα μου πατήσει
ούτε λεπτό σ΄αυτό τον κόσμο δε θα ζήσει.

Και τα πιστόλια και τα μαχαίρια
εγώ τα κομματιάζω με τα δυό μου χέρια.
Ούτε φοβάμαι, ούτε τρομάζω
ούτε ποτέ κανένανε δε λογαριάζω.

Πάντα μεθάω ασικλίδικα,
μ΄αρέσουνε τα μερακλίδικα,
γι αυτό τα κάνω θάλασσα παντού,
το μπουζουκάκι σαν μου φύγει κι η ντουντού.

Χόρεψε λιγάκι, ρε Πειραιωτάκι,
ένα ζεϊμπεκάκι σεβνταλίδικο,
τώρα θα σου παίξει και το μπουζουκάκι
ένα χαβαδάκι μερακλίδικο.

Γειά χαρά σου, βρε λεβέντη,
γειά σου, ρε ντερβίση μου,
χορός, μεθύσι, γκόμενες και ζάρι,
έτσι θα περνώ τη ζήση μου).
________________________________________

Ντου (2007;) (Υποχθόνιος)

Γιά να μπεις μες το club, κάνε ντου,
γιά ν΄ακούσεις το rap, κάνε ντου,
στον πορτιέρη, ντουγρού, κάνε ντου,
στα μωρά που κοιτούν, κάνε ντου,

κάντε, επιτέλους, ΝΤΟΥ!!!

Από το πάρκο μες το club, πάρτο τώρα,
λέξη σκάω, πάρτο γιά μόδα,
υπο με λένε, κύριε πορτιέρη,
αν δε με βάλεις θα βγει μαχαίρι.
Άστα, τα ρούχα μου είναι τεράστια,
μη μου φουσκώνεις εμένα τα μπράτσα,
το μυαλό μου γυρνά, είναι λάσκα,
μη μου κάνεις, μαλάκα, χαλάστρα.

Με περιμένει μέσα το μωρό
την έχω στήσει, σε παρακαλώ.
Άσε με να μπω, σε παρακαλώ,
θέλω να τη δω, θέλω να της πω.

Μην επιμένεις, θα μπω και το ξέρεις,
δεν έχω μία, μη με τρελαίνεις, αφήνεις μόνο να μπαίνουν οι trendies,
τον κόσμο απ΄τα ρούχα διαλέγεις.
Φοράω το καπέλο στραβά,
η μπλούζα που φτάνει κάτω στα γόνατα, δεν είμαι guest, ούτε καν στα ονόματα, ούτε V.I.P. σα τα πρόβατα.

Κάντε, επιτέλους, ΝΤΟΥ!!!

Κύριε πορτιέρη, σ΄ευχαριστώ!
Μπαίνω μες το club και, τι να δω,
όλοι, μάγκα, μες το ρυθμό,
όλοι λιώνουνε στο χορό,
σκάω λέτσι, έτσι μ΄αρέσει,
οι γκόμενες με γουστάρουνε έτσι,
ο μύλος μου όλα θα τ΄αλέσει.Τις γουστάρω μες την κυρίλα,
πορτοκάλι και κίτρινη τεκίλα,
στιλέτο γόβα, σα νά΄ναι λεπίδα
και με το στιλ μου πήδα, χοροπήδα.

Έτσι, αφού το στιλ σου μ΄αρέσει,
έχεις μπλέξει με ...
στο μυαλό μου βρώμικη σκέψη,
στο ρυθμό μου όποια αντέξει.
Μπράβο, θα σου κάνω κουμάντο,
στο κρεβάτι θα σε παρκάρω,
είσαι τετρακίνητο κάρο,
πως το λένε, Laborgini Diabolo...

Tα δυό αυτά τραγούδια, από δυό τελείως διαφορετικές μεταξύ τους εποχές, έχουν κάποια κοινά και ενδιαφέροντα σημεία. Και τα δυό σκιαγραφούν νέους ανθρώπους του στενότερου ή ευρύτερου "περιθωρίου", με συμπεριφορές που φαίνονται, σε πρώτη ανάγνωση, να μοιάζουν, ενώ είναι ολότελα διαφορετικές.

Ο μόρτης Πειραιώτης είναι πολύ πιό "ντούρο" και΄"σίγουρο" άτομο, μέσα στη δεκαετία του ΄30. Ζει μέσα στη στον κόσμο της μαγκιάς, ο εσωτερικός του κόσμος είναι περιωρισμένος και ξεκάθαρος. Έχει μιά macho ανδρική "αρμονία", νιώθει ότι ανήκει σε "κάτι".

To άλλο νέο άτομο που "σκιαγραφείται" στους αμήχανους στίχους του δήθεν rap τραγουδιού, είναι ολότελα χαμένο και μπερδεμένο. Είναι ένα λαϊκό παιδί που ψευτομαγκίζει και ψευτονταηλίζει έξω από ένα club, παρακαλώντας έναν ηλίθιο που κάνει τη δουλιά του, να του επιτρέψει να μπει σ΄ένα κόσμο δήθεν "κυρίλας". Όταν τελικά μπαίνει, νιώθει ότι το περιβάλλον τον υπερβαίνει και μην έχοντας άλλα εφόδια για ν΄αντιπαρασταθεί, φαντασιώνεται με επιβολή του ανδρισμού του σε κρεβάτια με μωρά όπου εκείνος θα κάνει κουμάντο.
Τα υπόλοιπα, τις τυφλές και απεγνωσμένες φωνές μιάς αποπροσανατολισμένης "δυτικότροπης" νεολαίας, μπορείτε να τα δείτε και να τα γευτείτε στο video.



Το "Ντου" περιέχει μιά μικρή σειρά από "μαγκίτικες" εκφράσεις, κάποιες λέξεις με τούρκικη καταγωγή, ενδυματολογικές πληροφορίες, τις γνωστές στάσεις απέναντι στο γυναικείο φύλο, μιά μικροαπειλή απέναντι στον πορτιέρη, αίσθηση αποξένωσης

Ας δοκιμάσω ν΄"ακτινογραφήσω" αυτό που βγαίνει απ΄τους στίχους του τραγουδιού. (Αν τα παρακάτω τα λέγαν σε μένα τότε που ήμουνα σε αντίστοιχη κατάσταση θα μπαίναν, στην καλύτερη περίπτωση, απ΄το ένα αυτί και θα βγαίναν από το άλλο...)

"Ζω στη Δύση" κι εκεί θέλω να συνεχίσω να ζω. Νιώθω κενά στο παρόν, στρέφομαι, εν μέρει, στο παρελθόν και αντλώ από κει αυτό που με κάνει να νιώθω καλύτερα. To παρελθόν, στο επίπεδο της γλώσσας, είναι το ρεμπέτικο, η μάγκικη γλώσσα. Η γλώσσα αυτή είναι μπολιασμένη με λέξεις της γειτονικής χώρας γιά την οποία έχω μιά θολή εικόνα, πέρα απ΄το ότι έχω μεγαλώσει σε ένα κλίμα μίσους και υποτίμησης γι αυτήν. Απ΄αυτή τη χώρα ήρθαν 1,6 εκ. Έλληνες πρόσφυγες με τις παραδόσεις και τα τραγούδια τους που δε τ΄ακούω και οι μουσικές τους κλίμακες δε μ΄ακουμπάν ιδιαίτερα. Ακούω τη διάδοχη μουσική, το πειραιώτικο ρεμπέτικο που αποτελεί ένα είδος που πάτησε πάνω στις μουσικές των Μικρασιατών Ελλήνων, κουβαλώντας, άμεσα και έμμεσα καθοριστικά στοιχεία απ΄αυτήν. Αυτό είναι κάτι που, λίγο πολύ το αγνοώ.

Κοντολογίς, κουβαλάω, αθέλητα, μέσα μου ανατολίτικες επιρροές και στοιχεία που τα περνάω, μ΄ένα κακόγουστο τρόπο, στην προσπάθεια να φτιάξω στίχους που θα επενδύουν ένα rap κομμάτι, μιά μουσική που εδράζεται πάνω στις παραδόσεις και την καθημερινή ζωή των νέων μαύρων των ΗΠΑ. Δεν είναι όλο αυτό σχιζοφρένεια;

Πέμπτη, 20 Μαΐου 2010





Η υγρή Χασκίλ

Εδώ θ΄ακούσετε τέσσερα τραγούδια της Χασκίλ και θα δείτε φωτογραφίες του οικογενειακού αρχείου



Για να παίρνει ο νους αγέρα
κι η καρδιά παρηγοριά


 


 κι ένα μικρό και μελαγχολικό αριστούργημα


Τρίτη, 18 Μαΐου 2010

Το ζάρι

Όταν το 1972 είχα ανασύρει αυτό το τραγούδι, το έπαιζα και το τραγουδούσα σε φίλους, με κορόιδευαν και μού΄λεγαν πως μ΄αρέσουν τα κανταδόρικα ρεμπέτικα...


_________________________________________________
 κάτι παραπλήσιο μού΄λεγαν και γι αυτό το τραγούδι, την ίδια χρονολογία...

______________________________________________
 παρομοίως...



___________________________________________________

το ίδιο και μ΄αυτό...


Θα μπλέξω μ΄άλλη και θα κλαίς
_______________________
σύνθεση Βασίλης Τσιτσάνης, τρ. Στράτος Παγιουμτζής κ΄Β.Τσιτσάνης
(προσέξτε την υπέροχη δεύτερη φωνή του Β.Τσιτσάνη)
 

Δευτέρα, 17 Μαΐου 2010

Σάββατο, 15 Μαΐου 2010











Μαρίκα (Ουρανία)
Φραντζεσκοπούλου (Πολίτισσα)


Κωνσταντινούπολη, 1898
Αθήνα, 1968  




 
Δείγμα φωνής της : Μανές μαχούρ - Αθήνα 1929-1930 



Αναζητούνται βιογραφικά στοιχεία και φωτογραφίες

Γιά κάποιους άγνωστους λόγους, η πιό απόμακρα γοητευτική γυναικεία παρουσία στο χώρο του "ρεμπέτικου". Ούτε ξέρουμε, ούτε φαίνεται να ψάχνει κανείς να βρει στοιχεία γι αυτή τη γυναίκα... Ο Κωνσταντινουπολίτης ποιητής Νίκος Εγγονόπουλος (1907-1985) (http://www.engonopoulos.gr/_homeEL/poetry.html) την αναφέρει στο παρακάτω ποίημά του που βρίσκεται στη συλλογή "MHN ΟΜΙΛΕΙΤΕ ΕΙΣ ΤΟΝ ΟΔΗΓΟΝ"


ΑΜΑΖΟΝΕΣ

Η "ωραία Μαρίκα η Πολίτισσα" ήτο η μόνη αναδεκτή του Πάπα Ιννοκεντίου του VIII. Αυτός ήτο τότε μικρό παιδί, ίσως μάλιστα και να μην είχε γεννηθεί ακόμη. Εκείνη ήτο ήδη παντρεμένη, σύζυγος του εξ ηγεμονικού οίκου Αρτάβαζου Σφυρικτρόπουλου, ανεψιού - επ' αδελφή - του Νώε. Όμως, το έγκλημα τούτο δεν ημπορούσε να μείνει χωρίς σκληράν τιμωρίαν, πρός παραδειγματισμόν. Πράγματι, αμέσως από της επομένης, εδόθη διαταγή εις ικανόν αριθμόν πλοίων να πλεύσουν εσπευσμένως πρός τας Καναρίους Νήσους και τα νήσους Φίτζι, με τον σκοπόν να περισυλλέξουν όσον το δυνατόν περισσοτέρας νεφέλας, χειμερινά ψεύδη, λησμονημένας αναμνήσεις, θανάσιμα αμαρτήματα και βελόνας φωνογράφου, ίσως αγγλικής κατασκευής. Τα περί ου ο λόγος πλοία ήσαν εν όλω 7 τον αριθμόν, δήλα δή: 4 σακολέβες, 12 πρεγαντίνια, 2 βασιλικοί ντονανμάδες και μία πεθαμένη αρρεβωνιαστικιά. Ο στόλος επέρασε λίαν πρωί κάτω από τα παράθυρά μου. Έψαλλε ύμνον ωραιότατον, αλλά κάπως θλιμμένον και μελαγχολικόν. Ενθυμούμαι ακόμη και τώρα, αμυδρά βέβαια, τον σκοπόν: ήτο πολύ ανώτερος από χτύπημα κουδουνιού, αλλά πάντως κατώτερος από σκούπα.


ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ (από "Η εκ περάτων δισκογραφία γραμμοφώνου" ΔΙΟΝΥΣΗ ΔΗΜ. ΜΑΝΙΑΤΗ)


1929
  1. ΕΡ ΓΙΕΡ ΚΑΡΑΝΛΙΚ ΜΑΝΕΣ (Όλα τα μέρη σκοτεινά) (1929) Odeon Γερμανίας GA-1435 GO-1469-2 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό, ρεμπέτικο, μανές
  2. ΚΑΤΙΦΕ (Τα τσαχπίνικά σου μάτια) (19299 Odeon Γερμανίας GA-1435 GO-1470-2 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό, ρεμπέτικο, τσιφτετέλι
  3. ΠΑΣΑΛΙΜΑΝΙΩΤΙΣΣΑ (1929) Odeon Γερμανίας GA-1460 GO-1471 - Μαρίκα Πολίτισσα/Πάνος Τούντας - χασικλίδικο, μόρτικο
  4. ΜΑΛΕΧ ΜΑΝΕΣ ΑΡΑΒΙΚΟΝ (Αραπίνα είσαι νόστιμη) (1929) Odeon Γερμανίας GO-1477 GO-1472 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές
  5. ΤΟ ΒΑΣΑΝΟ ΤΟΥ ΦΘΙΣΙΚΟΥ (Aπελπισμένος βρίσκομαι) (1929) Odeon Γερμανίας GA-1477 GO-1473 - Μαρίκα Πολίτισσα/Λάμπρος Λεονταρίδης - ρεμπέτικο, μανές
  6. ΣΤΟΝ ΠΟΔΟΝΙΦΤΗ (1929) Odeon Ελλάδος GA-1540 GO-1474 - Μαρίκα Πολίτισσα/Πάνος Τούντας - ρεμπέτικο, μόρτικο
  7. ΡΑΣΤ ΜΑΝΕΣ (Το πήρα πιά απόφαση σ' ένα βουνό) (1929) Polydor Γερμανίας V-50561 1267BF - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές
  8. ΝΙΑΒΕΝΤ ΜΑΝΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΣ (Κρυφή πληγή αδύνατο) Polydor Γερμανίας V-50563 1269BF - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές
1930

  1. ΠΡΙΓΚΙΠΙΩΤΙΣΣΑ (1930) Odeon Γερμανίας GA-1460 GO-1505 - Μαρίκα Πολίτισσα/Πάνος Τούντας - ρεμπέτικο, μόρτικο
  2. ΜΑΧΟΥΡ ΜΑΝΕΣ (Ως πότε πιά αυτό το αχ θα καίει) (1930) Odeon Γερμανίας GA-1475 GO-1515 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές
  3. ΣΑΜΠΑΧ ΜΑΝΕΣ (Έχασα κείνο πω΄ λπιζα ελπίδα) (1930) Odeon Γερμανίας GA-1475 GO-1516 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές
  4. ΝΙΝΙ ΜΑΝΕΣ (Κοιμήσου ορφανό παιδί και δάκρυα) (1930) Odeon Γερμανίας GA-1486 GO-1539 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές
  5. ΝΙΓΡΙΖ ΜΑΝΕΣ (Πως ήθελα να πέθαινα να πάψουν) (1930) Odeon Γερμανίας GA-1486 GO-1540 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές
  6. ΔΟΛΟΦΟΝΙΣΣΑ (1930) Odeon Ελλάδος GA-1540 GO-1517 - Μαρίκα Πολίτισσα/Πάνος Τούντας - ρεμπέτικο, μόρτικο

1931

  1. ΜΕΛΑΧΡΙΝΟΥΛΑ (1931) Columbia Ελλάδος DG-217 WG-352 - Μαρίκα Πολίτισσα/Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου - ρεμπέτικο, αράπικο
  2. ΡΑΣΤ ΖΕΡΓΚΙΛΕ ΜΑΝΕΣ (Εμένα τώχει η μοίρα μου) (1931) Columbia Ελλάδος DG-217 WG-353 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές
  3. ΝΕΒΑΣΙΡ ΜΑΝΕΣ (Αν ήξερες τον πόνο μου και μέσα) (1931) Columbia Ελλάδος DG-218 WG-353 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές
  4. ΜΟΣΤΑΑΡ ΜΑΝΕΣ (Σαν τα δικά μου δάκρυα άλλος) Columbia Ελλάδος DG-218 WG-355 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές

1932

  1. ΛΙΛΗ Η ΣΚΑΝΤΑΛΙΑΡΑ (1932) Pathe Γαλλίας X-80312 70535 - Μαρίκα Πολίτισσα/Πάνος Τούντας - χασικλίδικο, καρσιλαμάς
  2. ΜΑΓΙΣΣΑ ΚΑΚΙΑ (1932) Pathe Γαλλίας X-80312 70535 - Μαρίκα Πολίτισσα/Πάνος Τούντας - ρεμπέτικο, μόρτικο
  3. ΚΑΚΟΥΡΓΑ ΠΕΘΕΡΑ (1932) Pathe Γαλλίας X-80242 - Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου/Ιακ. Μοντανάρης - λαϊκό τραγούδι
  4. ΝΕΑ ΧΗΡΑ (1932) Pathe Γαλλίας X-80242 70418 - Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου/Αυγ. Τομπούλη - ρεμπέτικο, τσιφτετέλι
  5. ΧΑΣΑΠΑΚΙ (1932) Columbia Ελλάδος DG-267 WG-368 - Μαρίκα Πολίτισσα/Δ.Μπαρούσης - ρεμπέτικο
  6. ΜΕΘΥΣΜΕΝΟΣ (1932) Columbia Ελλάδος DG-267 WG-372 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ.Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, τσιφτετέλι
  7. ΜΑΣΤΟΥΡΙΑ (1932) Columbia Ελλάδος DG-268 WG-373 - Μαρίκα Πολίτισσα/Ιακ.Μοντανάρης - χασικλίδικο, απτάλικο
  8. ΤΖΙΒΑΕΡΙ ΜΑΝΕΣ (Τόσες πληγές που μ' άνοιξες) (1932) Columbia Ελλάδος DG-269 WG-374 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές
  9. ΜΑΤΖΟΡΕ ΜΑΝΕΣ (Έλα βρε Χάρε γρήγορα και πάρε την) Columbia Ελλάδος DG-269 WG-375 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές
  10. ΓΙ ΑΥΤΟ ΦΟΥΜΑΡΩ ΚΟΚΑΪΝΗ (1932) Columbia Ελλάδος DG-279 WG-376 - Μαρίκα Πολίτισσα/Πάνος Τούντας - χασικλίδικο, μόρτικο

1933

  1. ΟΙ ΓΑΜΠΙΤΣΕΣ (1933) Columbia Ελλάδος DG-327 WG-519 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, τσιφτετέλι
  2. Η ΚΑΜΩΜΑΤΟΥ (1933) Columbia Ελλάδος DG-327 WG-520 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, καρσιλαμάς
  3. ΑΠ' ΤΟΥ ΜΕΜΕΤΗ ΤΟ ΝΕΡΟ (1933) Columbia Ελλάδος DG-328 WG-521 - Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου/Σωτ. Γαβαλάς - χασικλίδικο, ζεϊμπέκικος
  4. ΝΕΑ ΠΟΛΙΤΙΣΣΑ (1933) Columbia Ελλάδος DG-333 WG-524 - Μαρίκα Πολίτισσα/Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου - ρεμπέτικο, καρσιλαμάς
  5. ΠΕΙΡΑΙΩΤΙΚΟΣ ΜΑΝΕΣ (Στα χρόνια όπου έφτασα) (1933) Columbia Ελλάδος DG-333 WG-530-2 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές
  6. ΠΕΙΣΜΑΤΑΡΙΚΟ (1933) Columbia Ελλάδος DG-336 WG-523 - μαρίκα Πολίτισσα/Ιακ. Μοντανάρης - ρεμπέτικο, ζεϊμπέκικος
  7. ΤΟ ΟΡΦΑΝΟ ΚΟΡΙΤΣΙ (1933) Columbia Ελλάδος DG-340 WG-570 - Μαρίκα Πολίτισσα/Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου - ρεμπέτικο, τραγούδι
  8. Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΟΥ ΞΕΝΙΤΕΜΕΝΟΥ (1933) Columbia Ελλάδος DG-340 WG-570 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μόρτικο
  9. ΤΣΑΧΠΙΝΑ ΣΜΥΡΝΙΟΠΟΥΛΑ (1933) Columbia Ελλάδος DG-346 WG-522 - Μαρίκα Πολίτισσα/Στ. Παντελίδης - ρεμπέτικο, μόρτικο
  10. ΤΟ ΣΑΛΒΑΡΙ ΤΟΥ ΚΙΟΡΟΓΛΟΥ (1933) Columbia Ελλάδος DG-346 WG-576 - Μαρίκα Πολίτισσα/Στ. Παντελίδης - ρεμπέτικο, μόρτικο
  11. ΚΟΝΙΑΛΗΣ (1933) Columbia Ελλάδος DG-449 WG-689 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, ανατολίτικο
  12. ΤΟΥΜΠΙΩΤΙΣΣΑ (1933) Columbia Ελλάδος DG-449 WG-690 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, καρσιλαμάς
  13. ΧΩΡΙΑΤΟΠΟΥΛΑ (1933) Columbia Ελλάδος DG-450 WG-692 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, συρτός
  14. ΠΙΤΣΙΡΙΚΟΣ (1933) Columbia Ελλάδος DG-450 WG-693 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - χασικλίδικο, ζεϊμπέκικος
  15. ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ Η ΜΠΟΛΣΕΒΙΚΑ (1933) Columbia Ελλάδος DG-453 WG-624 _ Μαρίκα Πολίτισσα/Πάνος Τούντας - ρεμπέτικο, συρτός
  16. Η ΨΕΥΤΡΑ (1933) Columbia Ελλάδος DG-480 WG-691 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, καρσιλαμάς
  17. ΓΛΥΚΙΑ ΑΓΑΠΗ (ΝΤΕΡΝΤΕΣΙΝ) (1933) Columbia Ελλάδος DG-480 WG-719 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, τραγούδι
  18. ΧΗΡΑ ΚΑΙ ΜΑΓΚΑΣ (1933) Columbia Ελλάδος DG-497 WG-711 - Μαρίκα Πολίτισσα & Στελλάκης Περπινιάδης/Ιακ. Μοντανάρης - χασικλίδικο, ζεϊμπέκικος
  19. Η ΑΡΤΙΣΤΑ (1933) Parlophon Ελλάδος Β-21695 101329 - Μαρίκα Πολίτισσα/Μεν. Μιχαηλίδης - ρεμπέτικο, τσιφτετέλι
  20. ΛΕΛΑ (1933) Parlophon Ελλάδος B-21698 101330 - Μαρίκα Πολίτισσα/Πάνος Τούντας - ρεμπέτικο, χασάπικος
  21. ΔΕΝ ΜΕ ΤΟΥΜΠΑΡΕΙΣ (1933) Parlophon Ελλάδος B-21739 101433 - Μαρίκα Πολίτισσα/Ζαχ. Κασιμάτης - ρεμπέτικο, ζεϊμπέκικος
  22. ΚΑΤΕΡΓΑΡΑ (1933) Odeon Ελλάδος GA-1648 GO-1853 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, τσιφτετέλι
  23. ΑΡΑΠΙΝΑ (1933) Odeon Ελλάδος GA-1648 GO-1864 - Μαρίκα Πολίτισσα/Ν. Στάθμας - ρεμπέτικο, αράπικο
  24. ΕΛΒΕΤΙΩΤΙΣΣΑ (1933) Odeon Ελλάδος GA-1667 GO-1854 - Μαρίκα Πολίτισσα/Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου - ρεμπέτικο, μόρτικο
  25. ΑΘΗΝΑΙΑ (1933) Odeon Ελλάδος GA-1667 GO-1870 - Κώστας Ρούκουνας/Μαρίκα φραντζεσκοπούλου - ρεμπέτικο, μόρτικο
  26. ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΡΙΑ (1933) Odeon Ελλάδος GA-1668 GO-1855 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γρηγ. Ασίκης - ρεμπέτικο, τσιφτετέλι

1934

  1. Ο ΦΘΙΣΙΚΟΣ (1934) Columbia Ελλάδος DG-2060 WG-875 - Μαρίκα Πολίτισσα/Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου - ρεμπέτικο, μόρτικο
  2. ΑΝΤΡΑ ΘΕΛΩ ΕΓΩ ΝΑ ΠΑΡΩ (1934) Columbia Ελλάδος DG-2060 WG-876 - ρεμπέτικο
  3. ΤΑ ΞΗΜΕΡΩΜΑΤΑ (1934) Columbia Ελλάδος DG-2061 WG-877 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γρ. Ασίκης - ρεμπέτικο, αράπικο
  4. ΤΖΟΒΕΝΑΚΙ (1934) Columbia Ελλάδος GD-2061 WG-878 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γρ. Ασίκης - ρεμπέτικο, συρτός
  5. ΜΑΣΤΟΡΟΙ ΔΥΟ ΜΠΕΚΡΗΔΕΣ (1934) Columbia Ελλάδος DG-2106 WG-966 - Μαρίκα Πολίτισσα/Μαν. Χρυσαφάκης - ρεμπέτικο, συρτός
  6. ΘΑ ΣΕ ΚΑΝΩ ΓΙΑΒΟΥΚΛΟΥ (1934) Columbia Ελλάδος DG-2106 CG-967 - Μαρίκα Πολίτισσα/Μαν. Χρυσαφάκης - ρεμπέτικο, τραγούδι
  7. ΜΑΡΙΑΝΘΑΚΙ (1934) Columbia Ελλάδος DG-2108 CG-975 - Μαρίκα Πολίτισσα/Πάνος Τούντας - ρεμπέτικο, τραγούδι
  8. ΚΟΥΚΛΑ ΜΟΥ ΜΑΡΙΚΑ (1934) Odeon Ελλάδος GA-1748 GO-2031 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, μόρτικο
  9. ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ ΧΑΣΑΠΑΚΙ (1934) Odeon Ελλάδος GA-1748 GO-2038 - Μαρίκα Πολίτισσα/ Μαρίκα Φραντζεσκοπούλου - ρεμπέτικο, τσιφτετέλι

1935

  1. Ο ΓΑΜΟΣ (1935) Odeon Ελλάδος GA-1855 GO-2273 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, κωμικόν
  2. ΜΠΑΓΙΑΝΤΕΡΑ (1935) Odeon Ελλάδος GA-1861 GO-2255 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γρ. Ασίκης/Μίνως Τσάμας - ρεμπέτικο, τσιφτετέλι
  3. Σ' ΕΝΑ ΓΛΕΝΤΙ ΤΑΜΠΛΕΞΑ (1935) Odeon Ελλάδος GA-1866 GO-2221 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέκικο, ζεϊμπέκικος
  4. ΤΗΣ ΜΑΝΑΣ ΣΟΥ ΤΟ ΠΕΙΣΜΑ (1935) Odeon Ελλάδος GA-1866 GO-2254 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, χασάπικος
  5. ΑΓΑΠΩ ΜΑΝΟΥΛΑ (1935) Odeon Ελλάδος GA-1899 GO-2323 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτση (Ογδοντάκη) - δημοτικό, συρτός
  6. ΕΙΣΑΙ ΦΟΝΙΑΣ (1935) Odeon Ελλάδος GA-1914 GO-2314 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γρηγ. Ασίκης - ρεμπέτικο, καρσιλαμάς
  7. ΤΟ ΝΑΥΑΓΙΟ (Ο πόνος της μάνας) (1935) Parlophone Ελλάδος B-21821 101594 - μαρίκα Πολίτισσα/Σπύρος Περιστέρης - λαϊκό, τραγούδι
  8. ΜΕΘΑΩ ΤΑ ΣΠΑΩ (1935) Parlophone Ελλάδος B-21821 101599 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, μόρτικο
  9. Ο ΜΑΝΑΒΗΣ ΤΗΣ ΓΕΙΤΟΝΙΑΣ (1935) Parlophone Ελλάδος B-21828 GO-2298 - Κώστας Ρούκουνας & Μαρίκα Πολίτισσα/Κώστας Ρούκουνας - λαϊκό, ζεϊμπέκικος

ΑΧΡΟΝΟΛΟΓΗΤΑ

  1. ΤΟ ΑΡΝΑΚΙ (Στο αντικρυνό βουνό) Odeon Γερμανίας GA-1444 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, τραγούδι
  2. ΜΕΜΟ (Μέμο τα ματάκια μου) Odeon Γερμανίας GA-1444 - Μαρίκα Πολίτισσα/ξένο - τούρκικο, τραγούδι
  3. ΧΟΥΖΑΜ ΜΑΝΕΣ (Μιά ώρα είμαι ήσυχος) Polydor Γερμανίας V-597 - Μαρίκα Πολίτισσα/παραδοσιακό - ρεμπέτικο, μανές
  4. ΜΠΕΝΤΟΥΙΝΑ Odeon Ελλάδος GA-1906 GO-2313 - Μαρίκα Πολίτισσα/Ελ. Μωραϊτου* - ρεμπέτικο, αράπικο
  5. Ο ΓΑΜΟΣ Parlophon Ελλάδος B-21810 - Μαρίκα Πολίτισσα/Γ. Δραγάτσης (Ογδοντάκης) - ρεμπέτικο, μόρτικο
* Η Ελ. Μωραϊτου είναι ένα όνομα τελείως αγνοημένο. Έχει γράψει στίχους σε πολλά τραγούδια και ίσως συνθέσει κιόλας. Θα ακολουθήσει ιδιαίτερη ανάρτηση γιά κείνη.


Έφη Σαράντη
Γιώργος Παπαδογιάννης
Damian Dudu

Δεν είναι χίλιες φορές προτιμότερο να βλέπεις την κλίμακα της συμπεριφοράς ενός ανθρώπου και να λες από μέσα σου, "αυτός είναι πραγματικός μάγκας", δηλαδή εντάξει άνθρωπος, χαμηλών τόνων, συνετός, συνεπής, ώριμος; Αντί να εισπράττεις προκλητικά εξωτερικά σημεία κι από μέσα να βλέπεις ροκανίδι και ανωριμότητα; Υποθέτω πως συμφωνείτε μαζί μου.

Το ίδιο μπορεί να συμβαίνει με τους μουσικούς και το πως χειρίζονται το όργανο που παίζουν (ε, και είναι σαφές πως αναφέρομαι στον τρόπο παιξίματος του μπουζουκιού). Εμένα μου ανακατεύεται το στομάχι με τις περιττές δεξιοτεχνίες σ΄αυτό το όργανο. Μπορεί να με πεις κανείς "κολλημένο" στους παλιούς τρόπους, αλλά δε νομίζω πως είναι αυτό το πρόβλημά μου. Μιά ερώτηση που βάζω συχνά σε τέτοιου είδους δεξιοτέχνες είναι, "κάπου αγγίζει τα πρακτικά της όρια η οποιαδήποτε δεξιοτεχνία. Τα δάχτυλα μπορούν να τρέξουν μέχρις ενός σημείου και το αυτί να συλλάβει ή να ικανοποιηθεί με μέχρις ενός σημείου ταχύτητες. Μετά απ΄τα όρια της δεξιοτεχνίας, ποιό είναι το επόμενο βήμα;". Εδώ αρχίζει βέβαια μιά άλλη κουβέντα, αλλά ας την αφήσουμε.
Τελοσπάντων, η εισαγωγή αυτή ήταν για να προσπάθήσω να μοιραστώ μαζί σας τη χαρά και την έκσταση που βγαίνει από το ζεύγος των κιθαριστών Έφης Σαράντη και του συντρόφου της Γιώργου Παπαδογιάννη.

Η Έφη έχει μιά εξαιρετικά γερή, σεμνή, σωστά μάγκικη παρουσία. Παίζει άψογη ρεμπέτικη κιθάρα και διαθέτει μιά πολύ φίνα φωνή. Δε θυμάμαι να με έχει πείσει αγγίξει και πείσει σε τέτοιο βαθμό άλλη γυναίκα στην Ελλάδα που μπήκε μέσα στο ρεμπέτικο.

Ο Γιώργος είναι μιά σπάνια περίπτωση. Δεν είχα ξαναδεί (όταν τον πρωτοείδα  έπαιζε μπουζούκι που το εγκατέλειψε), ένα τόσο σεμνό παίκτη. Μπουζουκτσής που αφήνει τον εαυτό του να αποσύρεται σε δεύτερο επίπεδο, είναι ως άγνωστο φαινόμενο. Ο Γιώργος δεν έχει τέτοια παιδιάστικα προβλήματα. Ξέρει το όργανο απέξω κι ανακατωτά, και τώρα που έπιασε τη κιθάρα είναι πέντε φορές καλύτερος και δέκα φορές πιό ώριμος.

Σ΄ότι αφορά το Ρουμάνο βιολάτορα Demian Dudu, τί να πω; Πρόκειται για έναν εκπληκτικό μουσικό με έμπνευση και αστείρευτες ικανότητες.

Ας μη λέω άλλα.
ΑΠΟΛΑΥΣΤΕ ΤΟΥΣ! 

Ο αρχοντόμαγκας


Βουνό με βουνό

Τζεμιλέ
Για κοίτα μιά γυναίκα
Η καταιγίδα
_________________________________________________________________________________