Κυριακή, 19 Σεπτεμβρίου 2010





Οι 300,
το Ρεμπέτικο
και
το σήμερα...



Το φιλμ "300" έχει γελοιοποιηθεί και γελιοποιηθεί απ΄όλες τις πλευρές, ελληνικές και ξένες. 

Ζητώ συγνώμη για το αηδιαστικό video "300 Greek parody" που μυρίζει υπόνομο και βλακεία. Σας δίνω και το, ξαφνικά σοβαρό, σχόλιο αυτού που τό΄φτιαξε...

O dialogos tou Leonida me ton Xerxi apo mia diaforetiki matia.Pros apofygi pareksigiseon:se kammia periptwsi den prospathw na geliopoihsw thn istoria mas,gia thn opoia eimai eksisou perhfanos opws kai oloi(thelw na pistevw) οι Ellines
300, Greek parody

Απ΄τη δική μας πλευρά, γιατί έχουμε μιά τάση όλα να τα γελοιοποιούμε, χωρίς νά΄χουμε ν΄αντιπροτείνουμε. Απ΄τη διεθνή πλευρά, επειδή δεν καταλαβαίνουν...

Αυτό το "δε καταλαβαίνουν" είναι το γνωστό ελληνικό επιχείρημα, ένα είδος πανάκειας που το χρησιμοποιούμε σε κάθε περίπτωση που δε καταφέρνουμε να εξηγήσουμε στους "άλλους" το ιδιαίτερο, το δικό μας...
Δε θέλω να πέσω σ΄αυτή τη κατηγορία. 
Εξακολουθώ να σέβομαι και να υποκλίνομαι σ΄αυτό που χαράχτηκε κάποια στιγμή πάνω στη πέτρα




Ω ξειν, αγγέλλειν Λακεδαιμονίοις ότι τήδε κείμεθα,
τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι


Το φιλμ "300" ήταν μιά έξυπνη παραγωγή που τραβήχτηκε μέσα 60 μέρες. Διαφορετική, στα σημεία της, απ΄ότι είχε γίνει ως τώρα, μιά άσκηση ύφους που προετοιμάζει το έδαφος γιά μιά άλλη τεχνοκρατική αντίληψη του θεάματος.

Υπάρχει μιά σκηνή όπου ένας Σπαρτιάτης φωνάζει, "όχι στο μυστικισμό και στη βαρβαρότητα". Ο μυστικισμός και η βαρβαρότητα ήταν όλος αυτός ο γοητευτικός συρφετός των λαών που έσερνε μαζί του ο Ξέρξης και ήταν οι παρακάτω:


Πέρσες, Μήδοι, Ινδοί, Βάκτριοι και Σάκες, Άριοι, Κίσσιοι, Ασσύριοι, Πάρθιοι και Χωράσμιοι, Σόγγοι, Σαράγγες, Πάκτυες, Ούτιοι και Μήκοι, Παρικάνιοι, Γανδάριοι, Δαδίκες,, Κάσπιοι, Άραβες, Αιθίοπες, Λυδοί και Μύσοι, Παφλαγόνες και Ματιηνοί, Μαριανδυνοί, Σύροι και Λίγυες, Φρύγες και Αρμένιοι, Λίβυοι, Κόλχοι, Θράκες, Λασόνιοι, Μόσχοι, Μιλύες και Πισίδες.

Πολιτισμοί πολύ παλιότεροι από τον ελληνικό, πολιτισμοί με ιστορία, θρησκεία, πολιτισμοί που σε καμιά περίπτωση, άσχετα απ΄τις αδυναμίες τους, δε συγκρίνονται με το σημερινό κούφιο και αλλοτριωτικό δυτικό μοντέλο.

Από τέτοιους πολιτισμούς εμπνέεται σήμερα η κολοσσιαία μηχανή των media, ξαναζυμώνοντάς τους όπως βολεύει, όχι από τη δική μας απλότητα.
Αυτό δε λέει τίποτα, αλλά λέει ταυτόχρονα.

Η Ελλάδα, θεωρητικά, θα μπορούσε, αντί να κοροϊδεύει και να σπάει πλάκα καθώς βουλιάζει, να χρησιμοποιήσει την πλούσια ιστορία της και να δημιουργήσει ένα φτηνό και ανταγωνιστικό εργοτάξιο κατασκευής ταινιών που... μα, τί κάθομαι και λέω τώρα;

Πάμε αλλού.

Θά΄χετε ακούσει πως ο Μάρκος Βαμβακάρης έχει χαρακτηριστεί σα δωρικός. Απλός δηλαδή, πούρος. Απέναντι σε τί;
 Απέναντι στις μικρασιάτικες, ανατολίτικες δηλαδή, επήρρειες που κατέκλυζαν τη διασκογραφία το 1930, που δεν ήταν ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ...

Ο σημερινός κόσμος όμως δεν είναι απλός. Είναι ιδιαίτερα περίπολοκος και για να το καταλάβουμε (που δε τον καταλαβαίνουν ούτε αυτοί που τον κατάντησαν έτσι...), δε φτάνουν οι απλές συνταγές, οι σπαρτιάτικες, οι δωρικές, ή βιντεάκια της πλάκας σα κι αυτά...



Δεν υπάρχουν σχόλια: