Τετάρτη, 1 Σεπτεμβρίου 2010





Εννιά παράθυρα στο φως
όχι αφιέρωμα


Αυτό που ονομάζουμε γενικά Ρεμπέτικο είναι, ουσιαστικά, το πειραιώτικο. Τα πριν απ΄αυτό, η οργασμιακή παραγωγή τραγουδιών από Μικρασιάτες συνθέτες στη διάρκεια της δεκαετίας του ΄30, αντιμετωπίζεται σαν η εφηβική εγκυμοσύνη που θα έφερνε στον κόσμο το πειραιώτικο Ρεμπέτικο. Η άποψη αυτή είναι κωμική. Δεν υπάρχει καμιά σύγκριση ανάμεσα στους Μικρασιάτες μουσικούς, τραγουδίστριες, τραγουδιστές, με τους μετέπειτα.

Οι γυναίκες τραγουδίστριες είχαν μιά γερή θέση ανάμεσα στους άντρες. Μετά την επικράτηση του πειραιώτικου η σημασία των γυναικείων φωνών μειώθηκε έντονα, ως τη στιγμή που έλαμψε το άστρο του Β. Τσιτσάνη.

Ακόμα και σήμερα, οι Μικρασιάτισσες τραγουδίστριες αντιμετωπίζονται, συνειδητά και υποσυνείδητα, σα μουσειακό υλικό, σα κάτι που δεν έχει νόημα να το ψάξουμε. Μόνο κάποιες τις αντιγράφουν με παταγώδη αποτυχία. Θεωρούνται ακόμα σαν "εξωτικές", σα κάτι ξένο στ΄αυτιά μας...



1. Ουρανία (Μαρίκα) Φραντζεσκοπούλου


2. Ρίτα-Ειρήνη Αμπατζή

http://www.fileden.com/files/2008/6/6/1947074/DEN%20TOLPIZA%20MIKROYLA%20MOY%20RITA.mp3


http://www.esnips.com/doc/fc605cd9-883d-4398-b58d-b96091121cc4/����---����-�_-������-(���������-1933)


3. Σοφία Αμπατζή




Θα ήμουν υπερβολικός αν υποστήριζα ότι η Φωφώ Αμπατζή-Καρύβαλη ήταν μιά μεγάλη φωνή. Δεν ήταν. Ήταν όμως πολύ σπουδαίος ο ρόλος της και έμεινε κι αυτός στα αζήτητα. Για τη Σοφίτσα μπορείτε να διαβάσετε στο


 Διάλεξα ένα απ΄τα άγνωστα τραγούδια της, το "Πάντα το βράδυ έρχομαι", 1937, συνθ, του άντρα της Παντελή Καρύβαλη

http://www.esnips.com/doc/d998ee5d-c1bc-4309-901d-dfcb7a7915f4/�����-��-�����-�������-




4. Ρόζα Εσκενάζι


Όταν δε ξέρει κανείς και είναι "καθώς πρέπει" και ακούσει έν τραγούδι σα κι αυτό, είναι πολύ εύκολο να του βάλει μιά ετικέτα, να βάλει το καπέλο του και να φύγει.
Γιά όσες/ους ενδιαφέρονται και αντέχουν να δουν τι υπάρχει πίσω από τις τρεις φορτισμένες λέξεις 
χωριατάρα,
δούλα, 
αλανιάρα,
του τραγουδιού του Βαγγέλη Παπάζογλου, παραπέμπω στα,


Ας εξηγήσω ότι η λέξη "χωριατάρα" που χρησιμοποιεί ο Σμυρνιός Βαγγέλης Παπάζογλου σημαίνει, Ελλαδίτισσα. Οι Μικρασιάτες θεωρούσαν τους Έλληνες χωριάτες, όταν είδαν από κοντά πως ζούσαν...

(σχετικά με τις "δούλες")

και
(για τη λέξη αλάνης, αλανιάρα κλπ.)



5. Έλλη Σωφρονίου


Η Έλλη Σωφρονίου μάλλον δεν ανήκει εδώ. Αγνοώ αν ήταν Μικρασιατικής καταγωγής. Ο άντρας της και συνθέτης Δημ. Σωφρονίου ήταν εξάδελφος του Μικρασιάτη Βαγγελάκη Σωφρονίου. Αυτό όμως δε λέει τίποτα για κείνην. Στα δύο παρακάτω τραγούδια ήταν πολύ νέα και έγινε γνωστή μετά τον πόλεμο, τραγουδώντας δημιουργίες διαφόρων γνωστών συνθετών του Ρεμπέτικου.  Το 1951 πέθανε ο άντρας κι εκείνη αποσύρθηκε στη Λαμία, όπου έζησε μέχρι το θάνατό της το 1995. Κανείς δεν ενδιαφέρθηκε γι αυτήν...

1. Θα φύγω και θα κλαίς (Παράτησε την γκρίνια)1948
Β. Τσιτσάνη
Έλλη Σωφρονίου και Δ. Περδικόπουλος

http://www.esnips.com/doc/11858907-2690-4b33-a15b-8e735ec9b3f6/��������-��-�������-(tsitsanis)-elli-sofroniou-perdikopoulos




2. Όποιος πει κακό για σένα, 1948
Γ. Μητσάκη
Έλλη Σςφρονίου, Σ. Περπινιάδης, Γ. Μητσάκης

Δεν υπάρχουν σχόλια: